3. november gjennomførte Seagas sin 500 LNG-bunkring til cruiseskipet M/S Viking Grace siden den først ble satt i drift i fjor vår.
3. november gjennomførte Seagas sin 500 LNG-bunkring til cruiseskipet M/S Viking Grace siden den først ble satt i drift i fjor vår.
Seagas forsyner Grace med 60 – 70 tonn med LNG (flytende naturgass) mens fartøyet ligger fordøyd ved Stadsgården i Stockholm.
Hver bunkring tar ca 45 minutter og gjennomføres mens passasjerer og gods blir lastet om bord.
- Vi er svært fornøyde med å kun ha brukt LNG som drivstoff til Grace siden vi begynte å bruke Seagas i fjor vår, sier Kari Granberg, prosjektleder, Marine Operations ved Viking Line Abp. Både den tekniske løsningen utviklet av AGA og den operative driften har fungert over all forventning, og det er gledelig å konstatere at det har hatt positiv innvirkning på arbeidsmiljøet – i tillegg til de miljøfordeler som LNG-drift gir.
Eneste i sitt slag i verden
AGA’s LNG bunkringsfartøy Seagas er det første i verden i sitt slag og er klassifisert under samme reglement som gjelder for havgående LNG-tankere.
- Den positive responsen vi mottar fra Viking Line om Seagas, vår tekniske løsning og LNG som drivstoff, er varmende, sier Tor Husebø, Head of Clean energy, AGA AS. Interessen for vår bunkringsløsning er stor både i Sverige og internasjonalt, og det er vi glade for. Vi har en velfungerende infrastruktur på plass i Stockholm som har kapasitet til å bunkre flere fartøy og vi er klare til å bygge ut kapasiteten enda mer om det blir behov for dette.
- LNG er både mer effektivt og mer bruksvennlig sammenliknet med annet fossilt brensel. LNG gir også større miljøfordeler enn tradisjonell maritimt drivstoff; kulldioksidutslippene reduseres med 20-30 prosent, svovelutslippene og skadelige partikler forsvinner helt og utslippene av kvelegasser blir markant lavere, avslutter Husebø.