- 1. Anvendelsesområdet for de særskilte vikårene
-
1.1. Disse særskilte vilkår for bruk av Linde Gas 24/7 selvbetjeningspunkter (Vilkårene) gjelder mellom Linde Gas AS (Linde) og Lindes kunder.
1.2. Disse Vilkårene (i) inngår som avtalevilkår ved kjøp og leie av flaskegass og gassflasker fra Linde Gas 24/7 selvbetjeningspunkter gjennom bruk av mobilapp (App), og (ii) gjelder som avtalevilkår for kundens og App-brukerens bruk av selvbetjeningspunktene.
1.3. App-brukeren er kunden selv eller en person oppnevnt av kunden som App-bruker.
1.4. Lindes til enhver tid gjeldende Alminnelige leievilkår – aal 2007 og Lindes Alminnelige leveringsbetingelser for gass mm – alg 2007 gjelder også for henholdsvis kjøp og leie av gass(flasker) som er gjennomført ved å benytte appen, med mindre noe annet følger av disse vilkårene. Ved uoverensstemmelser mellom de generelle vilkår og betingelser og disse Vilkårene, skal Vilkårene legges til grunn. Disse særskilte Vilkårene erstatter signeringsvilkårene og vilkårene for kontraktens gyldighet som angitt i de generelle vilkårene og betingelsene.
1.5. Kjøp og leie av gassflasker, samt ytterligere utstyr ved Linde Gas 24/7 selvbetjeningspunkter skal utføres i henhold til, og reguleres av disse Vilkårene.
1.6. Linde forbeholder seg retten til når som helst å endre disse Vilkårene. Linde skal varsle kundene om endringer i Vilkårene gjennom e-post. Ved å benytte appen til å kjøpe eller leie gass ved et selvbetjeningspunkt etter at Vilkårene er endret, anses kunden og App-brukeren for å ha akseptert de oppdaterte Vilkårene. Dersom en kunde motsetter seg endringene vil kunden ikke kunne benytte appen til å signere nye kontrakter.
1.7. For øvrig gjelder kjøpsloven for kjøp av gassflasker, samt forbrukerkjøpsloven dersom kunden anses som forbruker.
- 2. Bruken av appen
-
2.1. For å benytte appen må kunden først registrere seg som kunde på Lindes nettsted, på https://ig.linde-gas.com/no_24_7/. En App-bruker kan først benytte appen til kjøp av gass etter å ha motta bekreftelse fra Linde på e-post. Linde har rett til å nekte en kunde å benytte appen.
2.2. For å kunne benytte appen til kjøp og leie av gassflasker må brukeren først tillate at appen får tilgang til lokasjonsopplysninger (Apple: "stedstjenester") på den aktuelle smartenheten. For å kunne benytte skannefunksjonen må brukeren også tillate at appen får tilgang til kameraet på den aktuelle smartenheten.
2.3. For at appen skal kunne benyttes for tilgang til en av Linde Gas 24/7 selvbetjeningspunkter, må den aktuelle smartenheten medbringes til det aktuelle selvbetjeningspunktet og ha tilgang til mobilt datanettverk, også kalt mobilt bredbånd (3G/4G eller tilsvarende). Det vil si at enheten må motta signaler fra et mobilt datanettverk, det må være knyttet et aktivt abonnement på mobile datatjenester til enheten, og bruken av mobildata må være aktivert.
2.4. Kunden gjøres med dette oppmerksom på at videoovervåkning benyttes på og ved selvbetjeningspunktene. Kunden plikter å opplyse øvrige oppnevnte App-brukere om slik videoovervåkning.
2.5. Informasjon om plasseringen av Linde Gass 24/7 selvbetjeningspunkter er tilgjengelig på www.linde-gas.no/forhandler.
2.6. For å benytte appen må App-brukeren logge inn med sitt personlige brukernavn og passord. App-brukeren plikter å holde passordet sitt hemmelig.
2.7. Etter innlogging vil App-brukeren kunne be om en PIN-kode for å åpne døren til det aktuelle selvbetjeningspunktet. Dørkoden som blir levert via appen deaktiveres etter 30 minutter. Etter dette kan ikke koden lenger benyttes til å åpne døren på et selvbetjeningspunkt fra utsiden.
2.8. Dersom en App-bruker ønsker å returnere en tom propanflaske, må App-brukeren angi det aktuelle valget på skjermen på smartenheten. Returflasken plasseres på angitt sted for returflasker inne i selvbetjeningspunktet. App-brukerne skanner så strekkoden plassert på gassflasken som skal returneres. For propanflasker eller UNICYL® må App-brukeren skanne strekkoden plassert på veggen ved angitt sted for returflasker.
2.9. Defekte eller lekke gassflasker må ikke plasseres i selvbetjeningspunktet. I slike tilfeller må kunden kontakte Linde kundesupport ved å ringe 22 027 865 (mandag til fredag, 08:00 til 17:00).
2.10. Dersom en App-bruker ønsker å kjøpe flaskegass og kjøpe eller leie en ny propanflaske, må App-brukeren angi det aktuelle valget i appen.
2.11. For å gjennomføre et kjøp og/eller leie, må kunden skanne koden på gassflasken ved bruk av kundens smartenhet. Dette gjøres i henhold til instruksjonene oppgitt på skjermen. Dersom skanningen ikke er vellykket, må koden på gassflasken oppgis manuelt. For å kjøpe en propanflaske sammen med gassen den inneholder, må koden plassert på produktmerket på veggen på selvbetjeningspunktet benyttes. Koden vises på produktmerket som korresponderer med den aktuelle propanflasketypen.
2.12. Når koden har blitt skannet vil skjermen på smartenheten vise et bilde av den gassflasken som korresponderer med den skannende koden. Dersom App-brukerne har skannet feil gassflaske (kode), kan App-brukerne kansellere transaksjonen ved å klikke på krysset ved siden av bildet av produktet på skjermen, og skanne en ny flaske hvis nødvendig.
2.13. Dersom informasjonen som vises om det valgte produktet i appen er riktig, må App-brukerne bekrefte riktigheten. Deretter vil opplysninger om transaksjonen vises i appen sammen med priser. Til slutt må App-brukeren bekrefte transaksjonen ved å klikke på knappen “bekreft” for å bekrefte transaksjonen og betalingsforpliktelsen. Ved fullførelse av den endelige bekreftelsen, inngås en kontrakt mellom kunden og Linde, som reguleres av kjøpsloven og, dersom kunden anses som forbruker, av forbrukerkjøpsloven. Kontrakten anses som:
(i) en salgskontrakt for flaskegass og for propanflaske eller UNICYL® flakse.
(ii) en salgskontrakt for flaskegass og en leiekontrakt for flasken.
2.14. Når salgs- eller leiekontrakten er inngått, vises en bekreftelse i appen og den sendes på e-post til kunden.
2.1. Gassflasken utgjør objektet for salgs- eller leiekontrakten signert gjennom Appen, sammen med den gassen den inneholder, og skal anses levert til kunden fra det tidspunktet kunden har tatt gassflasken ut av selvbetjeningspunktet, eller har brutt beskyttelsesfilmen som dekker ventilen på gassflasken, avhengig av hva som skjer først. Risikoen for at gassflasken og gassen den inneholder utsettes for tap eller skade overføres fra Linde til kunden ved leveringstidspunktet.
2.2. Kunden han benytte flaskevogn som er plassert i selvbetjeningspunktet til å transportere gassflasker fra selvbetjeningspunktet til annet transportmiddel i umiddelbar nærhet til selvbetjeningspunktet. Kunden plikter å returnere vognen til dens utpekte avstillingssted umiddelbart etter bruk.
- 3. Ansvar og forpliktelser
-
3.1. App-brukeren plikter å gjøre seg kjent med og følge Lindes håndteringsinstruksjoner for Gassflasker (Flaskehåndtering).
3.2. App-brukeren plikter å gjøre seg kjent med og til å følge sikkerhetskravene og Vilkårene ved bruk av selvbetjeningspunktet.
3.3. Ved å oppsøke et selvbetjeningspunkt bekrefter App-brukerne å være kjent med og oppmerksom på at denne går inn i et område med risiko for eksplosjon. App-brukerne er forpliktet til å følge sikkerhetskravene.
3.4. Røyking eller bruk av åpen ild og gnister er strengt forbudt ved selvbetjeningspunktet.
3.5. Personer som ikke er registrerte brukere av appen tillates ikke adgang in i selvbetjeningspunktet. Kun App-brukere som har oppgitt dørkoden tillates å åpne selvbetjeningspunktet.
3.6. En App-bruker er forpliktet til å lukke døren etter å ha gått inn eller ut av selvbetjeningspunktet. Dersom App-brukerne ikke har fulgt sin forpliktelse om å lukke dører og dette medfører at Linde blir skadelidende, har AGA retten til å kreve tap kompensert av kunden.
3.7. Dersom døren ikke kan lukkes grunnet teknisk feil eller andre problemer, må App-brukeren kontakte Lindes kundesupport ved å ringe 22 027 865 (mandag til fredag, 08:00 til 17:00).
3.8. Kunden bekrefter ved oppnevnelsen av App-brukeren at App-brukerne har rett (fullmakt) til å utføre transaksjoner med Linde på vegne av kunden. Kunden er ansvarlig for handlingene til App-brukere ved bruk av appen og selvbetjeningspunktet, som om det var kundens egne handlinger.
3.9. Kunden er forpliktet til å varsle Linde umiddelbart dersom App-brukerens rett til å utføre transaksjoner på vegne av kunden er trukket tilbake.
3.10. Med de unntak som følger av lov, er Lindes ansvar ovenfor kunden begrenset til verdien av produktene kjøpt eller leid av kunden ved bruk av Appen på et selvbetjeningspunkt.
- 4. Betalingsbetingelser
-
4.1. Kjøp og/eller leie av flaskegass og propanflasker fra Linde sine selvbetjeningspunkter, faktureres normalt etterskuddsvis. Linde forbeholder seg retten til å innhente kredittopplysninger på nye kunder, og kan basert på kredittrating be om forskuddsbetaling for leveranser som bestilles via appen.
4.2. For kunder som allerede har en konto hos AGA med kredittavtale, gjelder betingelsene for den tidligere inngåtte kredittavtalen.
4.2.1. For kunder med kredittavtale vil Linde distribuere faktura som pdf-fil til kundens angitte e-postadresse.
4.2.2. Eventuelle ubetalte fakturaer følges opp i ordinær purre- og inkassoprosess. Purregebyrer, inkassosalærer og forsinkelsesrenter kan påløpe for kundens regning.
4.3. Linde har rett til å kansellere App-brukerens tilgang til å benytte appen basert på endringer i kredittrating eller på grunn av forsinket betaling av fakturaer. Samme rett gjelder dersom det er åpnet konkurs, akkord eller andre rettslige prosesser hos kunden.