Seagas har fullført sin LNG-bunkring nummer tusen til cruiseskipet M/S Viking Grace siden fartøyet ble satt i drift våren 2013. Seagas forsyner Grace med mer enn 60 tonn LNG (flytende naturgass) ved hvert bunkringstilfelle, som skjer mens skipet ligger fortøyd ved Stadsgården i Stockholm og passasjerer og gods lastes og losses.
Vi er veldig glade for å ha brukt LNG som drivstoff for M/S Viking Grace, sier Jan Hanses,
administrerende direktør i Viking Line Abp. Både den tekniske løsningen som AGA har utviklet og den operative ledelsen har overgått våre forventninger, og det er gledelig at vi har sett store arbeidsmiljøfordeler i tillegg til de miljømessige fordelene som LNG-driften gir.
LNG-bunkersfartøyet Seagas er det første i sitt slag i verden, og er klassifisert etter de samme reglene som gjelder for sjøgående LNG-tankere. Bunkring tar en time og utføres mens Grace er fortøyd ved Stadsgården i Stockholm.
- Vi er selvsagt veldig fornøyd med den positive responsen vi har fått fra Viking Line når det gjelder Seagas og vår bunkringsløsning, sier Jonas Åkermark, ansvarlig for LNG- sjøfart i AGA. Interessen for Seagas, selve bunkringsløsningen og LNG som marint drivstoff er fortsatt høy. Vi har en velfungerende infrastrukturløsning på plass i Stockholm og muligheten til å forsyne flere skip. I tillegg er vi i stand til å utvide kapasiteten om nødvendig.
LNG er både mer effektivt og enkelt å bruke sammenlignet med andre fossile brensler. LNG gir store miljøfordeler sammenlignet med tradisjonelle maritime drivstoff; karbondioksidutslippene reduseres med 20-30 prosent, svovelutslipp og skadelige partikler forsvinner helt og NOx-utslippene vil bli betydelig lavere.