Tine kan fortelle at de har intensjon om å kjøpe 30 biler som skal gå på miljøvennlig flytende biogass (LBG). Det kom frem på frokostarrangementet #DeFørste100, arrangert av AGA, Biokraft og Smart Green Region Midt-Skandinavia tirsdag 9. mai. Målet er klimanøytral og miljøvennlig tungtransport på norske veier.
- Vi slipper ut 50 000 tonn CO2, så vi har et ansvar, forteller Bjørn Malm, leder samfunnsansvar i TINE SA. På seminaret var både politikere, interesseorganisasjoner og produsenter av biogass og transportselskaper.
- Vi skal investere i ny miljøvennlig bilpark, og da er vi avhengig å ha infrastrukturen på plass. Jeg håper Enova sitter og noterer, smiler Malm.
100 biler på LBG
Bjørn Ove Berthelsen fra Trondheim kommune og prosjektet Smart Green Region kunne informere om at de allerede har laget en fossilfri transportkorridor i Midt-Skandinavia: Fra Trondheim til Sundsvall, Östersund i Sverige. - Tallet 100 spiller på å få de første 100 tunge kjøretøyene som går på miljøvennlig, fornybart drivstoff på veien, forteller Berthelsen. – Takket være privatdrevne innovatører og offentlig støtte er ikke dette dyrt heller, forteller han
Noe som har gjort nettopp biogass mer tilgjengelig i Norge, er Biokraft sitt splitter nye anlegg på Skogn. Administrerende direktør Håvard Wollan kan røpe at Biokraft Skogn blir Europas største biogassanlegg og vil erstatte 25 millioner liter fossilt diesel i transportsektoren. – Dette er hva norsk transportsektor har ventet på, sier han entusiastisk. – Vi bygger for et marked som etterspør biogass i stadig større grad.
Tungtransport slipper ut 2,5 millioner tonn CO2
Rambøll presenterte tall på hvilket potensiale som ligger i biogass. De ser for seg at dette vil komme for fullt i 2018. - I dag antas det at det årlig slippes ut ca. 4,6 millioner tonn CO2, hvor av lastebiler utgjør 2,5 tonn. Mange mener noe bør gjøres. – Biogass fra gjødsel, avfall og fiskeindustrien kan en betydelig del av løsningen, forteller Arne Fredrik Lånke, seksjonsleder i Rambøll. – Biogass står for verdiskapning til en verdi av 1 milliard allerede, og genererer 700 arbeidsplasser.
- Får vi i en første fase med 100 tunge kjøretøy på biogass, er vi allerede i gang med en betydelig omstilling av tungtransport, langtransport og de store godsstrømmene til den nødvendige overgangen til fornybart og klimanøytralt i transportsektoren, sier Kåre Gunnar Fløystad, fagsjef hos miljøstiftelsen Zero.
- Dette er kjempestort, forteller Sales Manager Clean Energy i AGA, Lars Tveitan Østvold. – Dette trenger ikke å bygges ut, eller planlegges langt frem i tid. Det er her nå! Vi trenger ikke vente. Jeg er veldig glad vi har fått Tine med på dette. Vi i AGA har allerede bygget en rekke stasjoner i Sverige og Europa, og det er på tide å få dette på plass i Norge også, mener han. – Nedover i Europa ligger prisene på flytende naturgass (LNG) 20-30 % under prisen på diesel. Dette er driveren for at markedet for gassbiler som kan gå på metan vokser raskt, sammen med EUs raske utbygging av fyllestasjoner for LNG og CBG frem mot 2025. Østvold ser stort potensiale for LBG: - Biogass alene kan stå for 20 % av drivstoff til veitransport i Norge. Det tilsvarer 1 milliard liter diesel!