Den 4. desember åpnet AGA Norges første fyllestasjon for flytende biogass på Leirdal i Oslo. Målet er å ha nok fyllestasjoner til at man kan kjøre klima- og miljøvennlig til alle de store byene i Norge. Politikere svarer med at de jobber med å bedre rammevilkårene for biogass innen tungtransport.
AGA har bygget 19 stasjoner for komprimert biogass allerede, mens den 20. i rekken er den første for flytende biogass.
AGA har jobbet med å bygge ut distribusjon av biogass i 10 år, og flytende biogass til transportsektoren er nå konkurransedyktig med diesel. Det planlegges 10-15 fyllestasjoner i årene fremover. «I april skal vi åpne den neste fyllestasjonen for komprimert biogass i Halden og planen er å utvide både denne og den vi har på Hamar til flytende biogass. I tillegg må vi få opp en stasjon for flytende biogass i Trondheim», sa John Melby i AGA.
«Politikerne sitter på verktøykassen med alt fra investeringsstøtte, avgiftsfritak og ENOVA-midler. Bilprodusentene er med på laget, det bygges infrastruktur med fyllestasjoner, rammevilkårene bedres og mye ligger til rette for at nullutslippsdrivstoff som biogass kan ta av», sa Tor Husebø, ansvarlig for Clean Energy for AGA i Norge og Sverige.
Drivstoffet er produsert av kortreist, norsk biologisk avfall som søppel, fiskeavfall, gjødsel fra husdyr, slam, kloakk og organisk avfall fra skog. Nå håper man at biler som går på biogass skal kunne få samme fordeler i bomringen som elbiler.
Miljøminister Ola Elvestuen og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg tester den nye fyllestasjonen for biogass.
Miljøminister Ola Elvestuen gratulerte AGA, og sa at det er all grunn til å være stolt av den nye fyllestasjonen og det arbeidet AGA gjør for å bidra til en miljøvennlig, utslippsfri tungtransport. «Dette er ingen overgangsteknologi, men en teknologi som vi skal ha i fremtiden. Norge er et forbilde, og vi viser at de endringene verden må gjennom, er det mulig å få til mye raskere enn de fleste hadde forventet.»
Byråd Lan Marie Nguyen Berg snakket varmt om biogass som en viktig del av en fossilfri tungtransport og mot målet om å gjøre Oslo til en by med null utslipp om 12 år. «Biogass er vårt førstevalg som drivstoff for tungtransport i Oslo», sier hun. Tungtransport står for 20 % av utslippene i Oslo, og hun mente at det vil bli gode rammevilkår for kjøretøyer på biogass i Oslopakke 3.