Et snøskred kommer som regel svært uventet og gjøre stor skade. En utsatt strekning er Fylkesvei 883 ved Skillefjord i Finnmark. Her har Vegvesenet montert opp to gassdrevne skredutløsere som skal gjøre ferdsel på veien tryggere.
Skredutløserne, av typen Gazex, er de første i sitt slag i Norge. Hensikten er at man skal enklere utløse mindre skred for å unngå stengte veier, personskader og materielle skader. - Tidligere har vi vært nødt for å stenge veien ved stor skredfare, og i noen tilfeller også brukt dynamitt for å utløse skredene i dette området, forklarer byggeleder Kjetil Romsdal i Vegvesenet, som er byggeleder på prosjektet. - Med disse fastmonterte kanonene kan vi enkelt løse ut kontrollerte skred via gasseksplosjoner fra rørene. Nylig hadde vi AGA på besøk som kurset oss i riktig sikkerhetshåndtering av oksygen- og propangassen som brukes til dette, sier han. - Kurset var svært nyttig og har lært vårt personell mye om riktig handtering og dosering for optimal blanding for best resultater ved en eksplosjon. På denne måten har vi nok gass til 30 - 40 skudd.
Innebygget værstasjon
Oppe ved kanonen er det også bygget et lite hus som rommer gassene som brukes til eksplosjonene. Her er det også en innebygget værstasjon som forteller om forholdene tilsier at et skred er nært forestående. - Dette er prøvd ut i Alpene med hell, men snøen der oppfører seg nok litt annerledes enn her oppe i kystnære strøk, understreker Romsdal. - Derfor er dette et prøveprosjekt som skal evalueres over en treårs periode. Dersom dette fungerer som vi håper, vil det ganske sikkert bli bygget flere slike rundt i regionen, avslutter Romsdal.
Optimal gassblanding
Jan Sandvold fra AGA, har vært ansvarlig for kursingen av de personene som skal betjene kanonene:
- Vi hadde 8 personer på kurset, forteller Sandvold. – Planen er at de enkelt skal kunne overvåke skredsituasjonen på avstand. Dersom situasjonen tilsier det, kan de sitte på kontoret å utløse skredet via fjernstyring, sier han.
For en maksimal uttelling på eksplosjonen, må gassblandingen være optimal, og det er her AGA sin kompetanse kommer inn: - Gasskanonene fylles med en blanding av propan og oksygen før detonasjon, forklarer Jan Sandvold. – I skuret står det to 17 kilos propanflasker og 12 stk 50 liters oksygenflasker. Før eksplosjonen blir gassene blandet med 4% propan og resten oksygen. Denne blandingen skal gi den beste effekten når man skyter.
Dette er også første gang AGA er involvert i et slikt prosjekt - Dette er et prøveprosjekt som går over tre år, men hvis det er en suksess så håper vi på forlengelse, sier Sandvold. – Dette systemet kan sikkert også brukes flere skredutsatte plasser her til lands, sier han.